O NAMA -- Opæenito
Tržišni informacijski sustav u poljoprivredi je sustav centraliziranog, redovitog prikupljanja i obrade podataka o tržištu poljoprivredno-prehrambenih proizvoda. Naglasak je na podacima i informacijama o cijenama određenih poljoprivredno-prehrambenih proizvoda i određenih poljoprivrednih inputa kako bi se osigurala stalna preglednost stanja na tržištu. Glavni zadaci Tržišnog informacijskog sustava jesu: praćenje tržišta i njegovih proizvoda na nacionalnoj, regionalnoj i na određenoj proširenoj internacionalnoj razini, izvješćivanje Europske komisije te izrada nepristranih aktualnih izvještaja o cijenama i ukupnom stanju na tržištu, koji će ispuniti potrebe različitih ciljnih skupina. Budući da dinamika promjene cijena, ponude i potražnje te dostupnost informacija varira s obzirom na grupu proizvoda, utvrđena je različita dinamika izrade i publiciranja izvještaja s odgovarajućim analizama tržišta i dodatnim informacijama za svaku grupu proizvoda zasebno.
Tržišni informacijski sustav u poljoprivredi (TISUP) započeo je s radom 21. studenog 1995. godine. Početak razvoja vezan je za Agronomski fakultet u Zagrebu. Razvijao se u sklopu međunarodnog projekta Razvitak službi za potporu obiteljskim poljoprivrednim gospodarstvima Ministarstva poljoprivrede i šumarstva RH, a od lipnja 2002. godine sastavni je dio Ministarstva. Mora se istaći da je TISUP obujmom svojih današnjih aktivnosti osjetno premašio onu razinu za koju je, zajedno sa stručnjacima Svjetske banke, prvotno ocijenjeno da je realno dostižna.
TISUP obrađuje dvanaest grupa proizvoda, a podaci se prikupljanju: tjedno za mliječne proizvode, perad i jaja, goveđe, svinjske i janjeće trupove, žitarice i uljarice, voće i povrće na veletržnicama, tržnicama i u prodavaonicama, voće i povrće nacionalne proizvodnje, banane i maslinovo ulje; za stoku, meso i mesne prerađevine na stočnim sajmovima i otkupnim mjesta i u mesnicama svaka dva tjedna, a u mesnim industrijama svaka dva mjeseca; mjesečno za sirovo mlijeko, šećer i agrarne inpute (stočna hrana) te godišnje za duhan. TISUP surađuje i sa sličnim inozemnim organizacijama. Ažurira i niz drugih baza podataka primjerice o cijenama žitarica i uljarica na inozemnim burzama, cijenama mesa u EU. Na temelju prikupljenih informacija redovito se pripremaju izvješća o stanju na poljoprivrednom tržištu. Primarna zadaća TISUP-a je pružiti pravodobnu i pravovaljanu informaciju o tržištu poljoprivrednih proizvoda radi povećanja njegove preglednosti na nacionalnoj, regionalnoj i na određenoj proširenoj internacionalnoj razini. TISUP-ova izvješća o cijenama, tendencijama i stanju na tržištu poljoprivredno-prehrambenih proizvoda, aktualna su i nezaobilazan su izvor informacija za izradu primjerice marketinških i poslovnih planova, investicijskih elaborata, studije izvodljivost i sl. Velika državna poduzeća, javne ustanove, hoteli, restorani, trgovački lanci u realizaciji i kontroli nabave poljoprivrednih proizvoda mogu, a već i postavljaju uvjete kupovine, provjeravaju konkurentnost svojih dobavljača, pa su informacije o trenutačnim cijenama podjednako zanimljive i ponuđaču i kupcu. Redovitim, stalnim praćenjem tržišta TISUP je postao nezaobilazan u pripremi pojedinih mjera državne poljoprivredne politike, izvor podataka za osiguravajuća društva, banke, carinu, veletrgovce i proizvođače, kao i podloga i izvor raznih seminarskih, diplomskih, ali i magistarskih radova i disertacija. Informacije koje nudi pomaže u odgovorima na pitanja koja zacijelo muče sve poljoprivrednike, a i ostale: trebam li prodati sve kasnije, trebam li prodati na lokalnom tržištu, u nekoj drugoj županiji ili inozemstvu, isplati li se ulagati u tehnologiju koja će moje proizvode dovesti nekoliko tjedana ranije na tržište te kada uopće započeti, a kada završiti proizvodnju i sl.
WEB stranica
U TISUP-u je razvijeno web sučelje koje omogućuje svim korisnicima besplatan pregled svih aktualnih izvješća o stanju na poljoprivrednom tržištu, cijena, izvješća, omogućava pretraživanje podataka, izradu analiza, pregled trendova. Omogućena je besplatna predaja ponude i potražnje poljoprivrednih proizvoda kao i preuzimanje detaljnih informacija o ponuđaču ili kupcu. (Agroburza).
Brže povezivanje ponude i potražnje
Uz najvažniji zadatak, preglednost poljoprivrednog tržišta, TISUP nastoji omogućiti svim tržnim sudionicima (poljoprivredna gospodarstva, zadruge, udruge, interesna udruženja, veletrgovcima, trgovcima, proizvođačima, hotelima, restoranima, bolnicama, HORH-u i ostalim malim i velikim potrošačima poljoprivrednih proizvoda) lak i brz način kupnje i prodaje svojih proizvoda, tj. brži i lakši oblik susreta ponude i potražnje (kada, gdje, pošto i kome prodati ili ponuditi). Čimbenici iznenađenja u poljoprivredi mogu biti i te kako neugodni. Stoga je u svijetu razvijen sustav opcije u trgovanju poljoprivrednim proizvodima čime se smanjuje rizik i za proizvođača i za trgovca. I u TISUP-u se razmišljalo o mogućnostima smanjenja rizika te o bržem protoku informacije, tko nudi ili potražuje. Stoga je omogućena besplatna objava trenutačne i buduće ponude i potražnje poljoprivrednih proizvoda na jednom mjestu (WEB STRANICA TISUP-a). Time bi se zacijelo smanjio rizik prodaje i skratio put proizvoda do krajnjeg potrošača, što bi u konačnici trebalo donijeti i nižu cijenu krajnjem potrošaču. (Agroburza)
Krešimir Jakuš, voditelj službe